”YK:n siirtokuntavastainen lausunto ei lopeta Israelin sortopolitiikkaa”

YK:n, Yhdysvaltojen ja Israelin kiistat laittomista juutalaissiirtokunnista ovat olleet viime päivinä näyttävästi otsikoissa. Asiantuntijat kuitenkin uskovat, ettei kansainvälinen yhteisö kykene pysäyttämään ei-juutalaisten etnistä puhdistusta Israelissa.

Valtavirtainen valemedia on uutisoinnillaan luonut mielikuvan, että kansainvälinen yhteisö olisi viimein puuttumassa rikollisten juutalaissiirtokuntien toimintaan. Todellisuudessa kyse on teatterista ja katteettomasta suunpieksennästä.

Kirjoitimme jo syyskuussa, että Barack Obaman presidenttikauden loppu voi merkitä sitä, että Amerikan ja Israelin välille syttyy siirtokunta-aiheinen sanasota. Tämän vuoksi Israel on lämmitellyt suhteitaan Venäjään.

Sanasota todellakin syttyi, mutta ulkopoliittisesta uhosta ei tulla etenemään tekoihin. YK:n symbolinen siirtokuntavastainen ele ei tule lainkaan parantamaan ei-juutalaisten tilannetta miehitetyssä Palestiinassa.

Israelilaisen Haaretz-sanomalehden entinen pääkirjoitustoimittaja Akiva Eldar julkaisi al-Monitorissa tiistaina tylysti otsikoidun artikkelin ”Miksi YK:n päätöslauselma ei tule muuttamaan mitään”. Eldarin mukaan sionistiset lobbausjärjestöt ovat tehneet kärpäsestä härkäsen – ja valtamedia on seurannut perässä.

Israel on sättinyt Amerikkaa julkisuudessa siksi, ettei Amerikka käyttänyt veto-oikeuttaan kumotakseen YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa, jonka mukaan juutalaisten on lopetettava uusien laittomien siirtokuntien rakentaminen palestiinalaisalueille.

Aiemmin Amerikka on säännönmukaisesti kaatanut kaikki Israel-kriittiset päätöslauselmat, koska voimakas Israel-lobby hallitsee Amerikan ulkopolitiikkaa. Presidentti Martti Ahtisaari on kutsunut ryhmää kainostelematta ”juutalaislobbyksi”.

Onko laitonta todeta, että Barack Obama on sionisti?

Rikollinen siirtokuntahanke on jatkunut vuosikymmeniä symbolisesta vastustuksesta huolimatta

Vaikka Amerikan päätös olla käyttämättä veto-oikeutta oli poikkeuksellinen, ei Eldar usko, että tapaus enteilisi dramaattisia maailmanpoliittisia muutoksia.

Yhdysvallat ei myöskään äänestänyt päätöslauselman puolesta – se jätti kokonaan äänestämättä.

”YK ja kansainväliset järjestöt ovat käyneet vuosien ajan steriilejä väittelyitä Israelin miehityspolitiikasta ja tehneet täysin onttoja julkilausumia aiheesta,” Eldar kirjoittaa ja jatkaa:

”Samalla Israel on saanut rauhassa jatkaa politiikkaa, jonka maan ensimmäinen pääministeri David Ben-Gurion puki paljastaviin sanoihin:

Ei-juutalaisten sanoilla ei ole mitään väliä. Vain juutalaisten toiminnalla on väliä.'”

Eldar muistuttaa, että ”kansainvälinen yhteisö” on kyhännyt jo vuosikymmenten ajan erilaisia ”päätöksiä” ja ”julistuksia” Israelin sotarikoksia vastaan. Israel on kuitenkin saanut rauhassa jatkaa rikoksiaan, eikä Naton pommittajia ole lähetetty juutalaisvaltion ilmatilaan rikosten estämiseksi.

Eldar jatkaa, että muun muassa Haagin kansainvälinen tuomioistuin (1971), Euroopan yhteisö (1980), Yhdysvallat (2003) ja Lähi-idän kvartetti (2016) ovat vaatineet juutalaissiirtokuntien lakkauttamista. Israel on näyttänyt vaatimuksille keskisormea ja jatkanut rikoksia Amerikan rahoituksella.

YK:n turvallisuusneuvosto totesi jo 35 vuotta sitten, että siirtokunnat ovat laittomia. Tuolloisilla siirtokunta-alueilla asui yhteensä ”vain” 12 500 juutalaista. Nykyään siirtokunnissa asuu jo 400 000 juutalaista! Kansainvälinen yhteisö ei ole tehnyt mitään konkreettista juutalaisen rikollisuuden pysäyttämiseksi.

Eldarin mielestä oli jopa odotettua, että Yhdysvallat ei tällä kertaa käyttänyt veto-oikeuttaan. Mikäli Amerikka olisi käyttänyt vetoa, olisi se tarkoittanut käytännössä siirtokuntien virallista hyväksymistä.

Jättämällä äänestämättä Amerikka ylläpitää valheellista mielikuvaa siitä, että kansainvälinen yhteisö suhtautuu ”objektiivisesti” Palestiinan laittomaan miehitykseen.

”Objektiivisuuden” savuverhon takana Amerikka ja länsimaat jatkavat sionistisen rikollisuuden aktiivista rahoittamista ja tukemista. Ei-juutalaisten painajainen miehitetyssä Palestiinassa jatkuu.

Lue myös: Trump nimitti äärijuutalaisen kiihkoilijan suurlähettilääksi

Kirjoita kommentti

Pakolliset kentät on merkitty *